fbpx

Droogdok Jan Blanken

Droogdok Jan Blanken

Droogdok Jan Blanken en Hellevoetsluis zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Van 1802 tot 1824 realiseerde Jan Blanken het dubbele, stenen Droogdok, met bijzondere elementen als een schipdeur en de aquaducten.
Na een grondige restauratie in 2015 functioneert het dok weer als vanouds.
Er worden in museale context scheepsdokkingen verricht zoals dat vroeger ging.
Het dok is een boeiende bestemming die bezoekers op persoonlijke wijze verwelkomt.
En laat meegenieten van een knap staaltje van techniek.

Geschiedenis

De wortels van Droogdok Jan Blanken liggen eigenlijk al in de 17 de eeuw.
In die tijd vormde Hellevoetsluis al een belangrijke marinebasis voor de schepen van de toenmalige Admiraliteiten.
Regelmatig meerden de kolossale vaartuigen van Tromp, De Ruyter, Hein, De Witt en vele anderen in Hellevoetsluis af voor bevoorrading, onderhoud en reparaties.
Ook in de achttiende eeuw bruiste de vestinghaven van activiteiten.
In 1787 diende waterbouwkundige Jan Blanken een plan in om de marinehaven en de vestingwerken te verbeteren.
Een plan dat pas tien jaar later tot uitvoering zou komen.

Wat is er te zien?

Droogdok Jan Blanken is het oudste, werkende, stenen droogdok van Europa.
De technieken van tweehonderd jaar geleden zijn nog steeds actueel en worden ook vandaag nog toegepast.
Op het Droogdokterrein zie je onder andere het bezoekerscentrum met de twee nog werkende dokken.
Een rondleiding door de aquaducten is een absolute aanrader.
Films over het dokken, bouwen en repareren van de schepen verrassen je met de maritieme technieken uit de 19de eeuw.

Bezoekersinformatie: KLIK OP HET LOGO

droogdok jan blanken hellevoetsluis