fbpx

Shtandart in dok in Hellevoetsluis

Het tot de verbeelding sprekende schip  Shtandart is een replica van het originele fregat dat tsaar Peter de Grote liet bouwen in 1703.
In 1999 hees het replicaschip voor het eerst haar zeilen.
De spiegel is voorzien van prachtig houtsnijwerk.
Op de boeg zijn een leeuw en zeemeerminnen ingesneden.
Verder zijn er kransen rond de schietgaten en op de spiegel uitgesneden.
Het schip is versierd met een driekoppige draak, vlaggen, de keizerlijke kuif en Koning Neptunus.
Al dat hout vergt grondig onderhoud.
Evenals vijf jaar geleden koos de Russische kapitein voor Droogdok Jan Blanken voor een onderhoudsbeurt.

Shtandart kiest het ruime sop

En was het weer spik en span aan boord.
De dertig vrijwilligers zagen er na een week van buffelen naar uit,
om onder aansturing van de 10 vaste bemanningsleden weer uit te varen.
Maandag, 17 augustus, werd het schip vanaf 09.30 uur uitgedokt.
Dit spectaculaire proces was bij te wonen in ons eeuwenoude dok.
Op naar het ruime sop, op naar nieuwe avonturen!

Koninklijk jacht met Nederlandse invloeden

De naam Shtandart werd ook gegeven aan de koninklijke jachten van de tsaren tot de Russische Revolutie in 1917.
Het koninklijke jacht van tsaar Nicolaas II was de laatste van deze serie.
Het schip is gebouwd door de Nederlandse scheepsbouwer Vybe Gerens onder direct toezicht van de tsaar. 

Russische marine

Het originele fregat Shtandart was het eerste schip van de Baltische vloot van Rusland.
Ze was het eerste vlaggenschip van de Russische Keizerlijke Marine en was in dienst tot 1727.
Haar kiel werd op 24 april 1703 gelegd op de Olonetsky-scheepswerf nabij Olonets.
Bij decreet van tsaar Peter I en onder de bevelen van commandant Aleksandr Menshikov.

Technische details van Shtandart

Het replica fregat heeft drie masten en heeft een waterverplaatsing van 220 ton.
Ze is 25 meter lang op haar middenlijn, 27,5 meter lang aan dek en 34,5 meter lang.
De Shtandart is 6,9 meter breed en heeft een diepgang van 3,3 meter.
Het schip is ontworpen voor snelheden tussen 8-9 knopen onder zeil, en onder hulpmotoren vereist volgens moderne normen tot 15 knopen (28 km / u).
Het oorspronkelijke aantal bemanningsleden in 1703 was tussen de 120 en 150.
De moderne bemanning bestaat uit 30 stagiaires en 10 officieren.

Shtandart